
Zemgales reģiona kompetenču attīstības centrā norisinājās seminārs “Tehnoloģiju laikmets – veselīga ekrāna laika vadlīnijas bērniem”, kurā ārsts psihoterapeits Artūrs Miksons sniedza vecākiem un pedagogiem padziļinātu izpratni par bērnu attīstību, ekrāna laika nozīmi un mūsdienu tehnoloģiju ietekmi uz mūsu ikdienu.
Semināra ievadā lektors pievērsās tēmai par sevis izpratni – cilvēka ķermeņa procesiem, spējām un ierobežojumiem, emociju atpazīšanu un regulēšanu, robežu noteikšanu, kā arī attiecību veidošanu ar apkārtējiem. Viņš uzsvēra, ka šie pamati ir būtiski ne tikai bērniem, bet arī pieaugušajiem, jo veselīgas attiecības ar sevi ir priekšnoteikums veselīgām attiecībām ar tehnoloģijām.
Turpinājumā tika aplūkota viedierīču ietekme uz cilvēka ikdienu un labbūtību. Lektors norādīja, ka telefonu bieži izmantojam brīžos, kad sākam garlaikoties, tādējādi liedzot sev un bērniem iespēju attīstīt radošumu – tieši garlaicība ir vide, kurā rodas jaunas idejas un spējas domāt patstāvīgi. Tāpat tika izcelta arī robežu saplūšana starp fantāziju un realitāti, ko veicina sociālie tīkli, liekot sev un citiem izvirzīt nereālus mērķus.
Lektors arī atzīmēja, ka digitālās komunikācijas ērtums ir radījis izmaiņas tradicionālajā saziņā. Daudzi bērni un jaunieši jūtas nedroši sarunā klātienē vai telefona zvana laikā, jo ierastāka un drošāka šķiet komunikācija caur viedierīcēm. Sabiedrības procesi un komunikācija šobrīd ievērojami veicina ierīču biežāku lietošanu, padarot digitālo vidi par ikdienas neatņemamu sastāvdaļu.
Seminārā tika aplūkotas arī teorētiskās ekrāna laika vadlīnijas bērniem, kurās līdz 3 gadu vecumam ekrāni nav ieteicami vispār, savukārt līdz 18 gadu vecumam pakāpeniski tiek palielinātas pieļaujamās tehnoloģiju izmantošanas iespējas. Lektors norādīja, ka praksē šīs vadlīnijas bieži vien ir grūti īstenot, tādēļ piedāvāja reālākus, mūsdienu ikdienai atbilstošus risinājumus – līdz 6 gadu vecumam ekrāna laiku izmantot vecāku klātbūtnē, līdz 13 gadu vecumam telefons bez interneta pieslēguma, bet no 14 gadu vecuma – individuāli izvērtējami noteikumi, ņemot vērā ģimenes iespējas un bērna briedumu.
Dalībnieki saņēma arī praktiskus ieteikumus ierīču lietošanas līdzsvarošanai:
Pasākuma noslēgumā tika atgādināts arī par interneta drošību un pieejamajiem resursiem, kas palīdz bērniem un jauniešiem orientēties digitālajā vidē.
Seminārs notika, īstenojot Eiropas Savienības fonda projektu Nr. 4.1.2.2/1/24/I/021 “Veselības veicināšanas aktivitātes Jelgavā”.
| Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes. Piekrītot sīkdatņu izmantošanai, tiks nodrošināta tīmekļa vietnes optimāla darbība. Turpinot vietnes apskati, Jūs piekrītat, ka izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes. | SAPRATU |
> Sīkdatņu izmantošana > Personas datu apstrāde |