Pirmsskolas un sākumskolas pedagogi pasākumā “No pirmā soļa līdz pirmajam teikumam” gūst ierosmes bērnu agrīnās lasītprasmes veicināšanai

2025. gada 23. oktobrī Zemgales reģiona kompetenču attīstības centrā (ZRKAC) sadarbībā ar Jelgavas izglītības pārvaldi norisinājās pirmsskolas un sākumskolas pedagogu seminārs “No pirmā soļa līdz pirmajam teikumam”, pulcējot 130 dalībnieku, lai kopīgi izzinātu iespējas bērna atbalstīšanai agrīnās lasītprasmes veidošanās procesā.

Pasākuma mērķis bija paplašināt pedagogu zināšanas par bērnu agrīnās lasītprasmes veicināšanas iespējām un sniegt ierosmes jaunu metodisko paņēmienu ieviešanai mācību procesā. Semināra norise bija vērtīgs atbalsts gan pedagogiem, kuri ikdienā strādā ar pirmsskolas vecuma bērniem un 1. klašu skolēniem, gan bibliotekāriem un logopēdiem, kas arī ieņem būtisku lomu bērna ceļā uz lasīšanu, lasītprieka vairošanu un motivācijas stiprināšanu.

Semināra ievadā dalībniekus uzrunāja Aigars Rublis, Jelgavas valstspilsētas domes priekšsēdētāja vietnieks sociālo lietu, veselības aizsardzības, kultūras, izglītības un sporta jautājumu programmā, Gunta Auza, Jelgavas izglītības pārvaldes vadītāja, un Sarmīte Vīksna, ZRKAC direktore. Uzrunās tika uzsvērta pedagogu nozīmīgā lomu un ieguldījums bērnu attīstībā, īpaši akcentējot lasītprasmes kā pamatprasmes nozīmi bērna izaugsmē un mūžizglītībā.

Pasākums norisinājās trīs daļās – lektoru uzrunas, paneļdiskusija un praktiskās darbnīcas.

Pasākuma pirmajā daļā klātesošajiem bija iespēja dzirdēt divus lektorus – Pēteri Urtānu, ergoterapeitu un “RigaBrain” smadzeņu treniņu centra vadītāju, kā arī Santu Svažu, izdevniecības “Zvaigzne ABC” literāro aģenti un projektu vadītāju.

Pēteris Urtāns aktualizēja tēmu “Bērna smadzeņu attīstība un lasītprasme”, daloties zināšanās, kā smadzeņu darbības īpatnības un attīstības posmi ietekmē bērna spēju apgūt lasītprasmi, vienlaikus daloties vērtīgās idejas, kā pedagogi un vecāki var sekmēt bērna uzmanības noturību, atmiņu un motivāciju mācīties.

Savukārt Santa Svaža klātesošajiem izklāstīja aktuālāko informāciju par šī brīža bērnu literatūras tendencēm Latvijā un Eiropā, iepazīstinot ar jaunākajiem un pieprasītākajiem latviešu autoru darbiem kā Latvijā, tā arī ārvalstīs. Pedagogi guva plašu ieskatu lasāmvielas izvēles iespējās un noskaidroja bērnu (no 5 gadu vecuma) grāmatu konkursa norisi un rezultātus.

Turpinājumā norisinājās paneļdiskusija “Kā jūtas Tavs grāmatplaukts?”, kurā savā redzējumā un pieredzē dalījās pieci dažādu jomu pārstāvji – pirmsskolas izglītības iestādes (PII) “Zemenīte” vadītāja Anna Golovina, PII “Alnītis” pedagoģe Sarmīte Matule, PII “Kāpēcīši” logopēde Ilze Godele, bērnu un jauniešu bibliotēkas “Zinītis” vadītāja Baiba Karčevska un tētis Gundars Caune. Diskusijā tika uzsvērta pieaugušo – pedagogu, vecāku un sabiedrības – nozīme bērna lasītprasmes attīstībā un lasīšanas kultūras stiprināšanā, daloties praktiskos risinājumos un idejās lasītprieka sekmēšanai.

Pasākuma noslēguma daļā dalībnieki piedalījās darbnīcās, apgūstot praktiskas metodes un paņēmienus darbam ar bērniem un sadarbības veidošanai ar vecākiem, gūstot ierosmes, kā bērnus iespējams atbalstīt ceļā uz lasīšanu un radīt labvēlīgus apstākļus lasītprasmes veidošanās procesam:

  • “Kā iestādes vadītājs ietekmē bērnu lasītprasmi?” – Solvita Lazdiņa, Latvijas Universitātes doktorante un pētniece. Darbnīcā tika pārrunāts, kā izglītības iestādes vadītāja attieksme, lēmumi un veidotā vide ietekmē pedagogu darbu un bērnu lasīšanas paradumus.
  • “Vecāku loma un bērna lasītprasme” – Pēteris Urtāns. Dalībnieki uzzināja, kā vecāku ikdienas ieradumi, komunikācija un sadarbība ar bērnu veicina lasītprasmes attīstību, vienlaikus gūstot praktiskus ieteikumus ģimenes lasīšanas kultūras stiprināšanai.
  • “Ritms un lasītprasme” – Dace Smirnova, horeogrāfiskās folkloras speciāliste, etno kompānijas “Zeidi” vadītāja, horeogrāfe. Praktiskās rotaļās un muzikālās aktivitātēs dalībnieki piedzīvoja, kā ritms, kustības un dziesma palīdz bērniem labāk apgūt valodu un veicina lasītprasmes iemaņu attīstību.
  • “Valodas vingrinājumi lasītprasmes veicināšanai” – Rūta Milgrāve, Āgenskalna Mazās burtiņu skolas vadītāja. Darbnīcā tika izmēģināti dažādi valodas spēļu un vingrinājumu paņēmieni, kas palīdz bērniem attīstīt skaņu uztveri, vārdu veidošanu un teikumu saprašanu.
  • “Kā vēl var apgūt lasītprasmi?” – Evelīna Sproģe, Montesori pedagoģe, Evelīnas virtuālās skolas dibinātāja. Darbnīcā pirmsskolas pedagogi iepazinās ar iespējām, kā bērni apgūst burtus Montesori sagatavotajā vidē un kā šādu vidi iespējams radīt gan mācību iestādē, gan mājās.
  • “Bibliotekāra iesaiste bērna lasītprasmes pilnveidē” – Silvija Tretjakova, Latvijas Nacionālās bibliotēkas Bērnu literatūras centra vadītāja. Darbnīcā tika diskutēts par to, kā bibliotēkas vide, grāmatu izvēle un dažādi pasākumi var motivēt bērnus lasīt un kļūt par regulāriem grāmatu draugiem.

Dalībnieki atzina, ka seminārs bijis ļoti vērtīgs, sniedzot jaunas atziņas un praktiskus paņēmienus, ko turpmāk izmantot ikdienas darbā ar bērniem.

ZRKAC izsaka lielu pateicību visiem lektoriem, paneļdiskusijas dalībniekiem un pedagogiem, kas piedalījās pasākumā, lai kopīgi izzinātu un gūtu jaunas ierosmes bērna atbalstīšanai agrīnās lasītprasmes veidošanās procesā.

Seminārs norisinājās, īstenojot ESF Plus projektu Nr. 4.2.2.3/1/24/I/001 "Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide".

Galerija

Valsts valodas dienas seminārā pedagogi un bibliotekāri stiprināja zināšanas par lasītprasmes veicināšanu bērniem
Atgriezties