Izpratnes veidošana pusaudžu vecumā par dažādu atkarību izraisošu vielu kaitīgo ietekmi

Zemgales reģiona kompetenču attīstības centrā (ZRKAC) 17. maijā notika cikla „Gudro vecāku skola” gada pirmās puses noslēdzošais bezmaksas seminārs – “Izpratnes veidošana pusaudžu vecumā par dažādu atkarību izraisošu vielu kaitīgo ietekmi”. Semināru vadīja ārste -narkoloģe Lilita Caune.

Pasākuma ievaddaļā dalībnieki tika iepazīstināti ar bērna smadzeņu nobriešanas procesu un būtiskākajiem uzdevumiem, ar ko pusaudzim ir jātiek galā konkrētā vecumposma ietvaros. „Pusaudžu vecumā notiek pieres daivas fromēšanas un līdz ar to spēja izvērtēt negatīvu rīcību un tās iespējamās sekas. Domāšana mainās no konkrētās uz abstrakto, taču emocijas un jūtas bieži vien ir spēcīgākas un traucē izvērtēt potenciālo risku atbilstoši. Tāpēc periodā, kamēr notiek nobriešana, vecākiem ir jābūt atbildīgiem un modriem, respektīvi, jābūt „vadības centram”, kas sevī ietver arī risku izvērtēšanas funkciju,” norādīja lektore.

Pasaules Veselības organizācijas dati liecina, ka pasaulē ir 10 – 12% bērnu un pusaudžu ir ar dažādiem uzvedības un psihiskiem traucējumiem. Hiperaktivitāte, dusmu lēkmes, UDHS un cita sarežģīta uzvedība nākotnē var būt kā riska faktors vielu lietošanai, tāpēc jau laikus ir jādomā par to, kā palīdzēt. Viens no pamatprincipiem – jo sarežģītāks bērns, jo skaidrākām jābūt nospraustajām robežām. Bez kotroles sajūtas pusaudzis var justies pārsātināts, bezspēcīgs, taču, ja vecāki aizliedz viņam izdarīt jēgpilnas izvēles, tas savukārt var radīt trauksmes un pašdestrukcijas risku.

Tikpat svarīgs aspekts ir motivācija, jo tā nosaka, kāpēc mēs mainām vai nemainām kādus uzvedības modeļus. Motivatori var būt gan ārēji, gan iekšēji. Ja tiek izmainīti ārējie motivatori, tad pamazām kustība notiek arī iekšējos. Ārējie motivatori palīdz fomēt ieradumus, jo regulāri praktizējot problemātiskas uzvedības „veselīgas alernatīvas”, smadzenēs izveidojas jauni neironu savienojumi un iznīkst tie, kas ir atbildīgi par iepriekšējo problemātisko uzvedību. Rezultātā var izveidoties jauns uzvedības modelis. Būtisku lomu ieņem arī sociālie un emocionālie motivatori – atzinība, uzslavas, draugi, drošības sajūta ģimenē u.c. Pie iekšējiem motivatoriem ir jāpieskaita sasniegumu, meistarības sajūta, palīdzēšana citiem un laba sajūta par to.

Salīdzinot divgadnieku vecumposma krīzi ar pusaudžiem, ir atrodams daudz kas kopīgs. Atšķirībā no divgadnieka, kad viņš ir jāsargā no bīstamām rotaļlietām, jaunietis ir jāsargā no bīstamiem draugiem. Kopīgais – abiem ir vajadzīga kontrole un pastāvīga vecāku pieejamība. Kā rāda pētījumi, tad ir svarīgi ar saviem bērniem runāt par dažādu vielu kaitīgo ietekmi. Nekā neteikšana ir apmēram tas pats, kas teikt, ka viņi drīkst lietot narkotikas. Tam, vai pusaudzis eksperimentēs, lietos vielas, darīs to epizodiski vai apjomos, kas kļūst īpaši bīstami un kaitīgi, ir atkarīgs no riskiem un aizsargājošiem faktoriem, kas ir jāstiprina, lai izslēgtu vai mazinātu risku iestāšanos. Svarīgi ir apsriest un diskutēt jautājumus, kas ir saistīti ar vielu lietošanu, piemēram, cik kaitīga ir „zālītes” lietošana. Atvērta saruna un ieklausīšanas mudina pusaudžus domāt un saprast, kādas ir lietošanas sekas.

Gadījumos, kad ar prevenciju līdzēts nebūs, nevajadzētu izlikties, ka viss ir kārtībā. Vecākiem ir jāieņem kopēja un stingra nostāja, taču tanī pat laikā nevajadzētu nosodīt, vainot vai uzbrukt, jo tas var radīt sienu starp abām pusēm, un tas savukārt var rezultēties ar kontakta pazaudēšanu. Situācijās, kad lietošana ir sākusies, ir jābūt pacietīgam un gudram klausītājam, jāatceras par cieņas izrādīšanu un vajadzības gadījumā noteikti vērsties pie speciālistiem pēc palīdzības. Jāatceras, ka komunikācijas atslēga ir sapratne, nevis kam ir un kam nav taisnība.

Semināru cikls tiek īstenots projekta „Veselības veicināšana Jelgavā” (Nr. 9.2.4.2/16/I/085) ietvaros. Jāpiebilst, ka Gudro vecāku skolas semināri plānoti arī gada otrajā pusē, un informācija par tiem tiks ievietota ZRKAC mājaslapā www.zrkac.lv un www.facebook.com/ZRKAC. Atgādinām, ka iepriekšējo gadu semināru un lekciju videoierakstus var atrast ZRKAC mājaslapas sadaļā „Vecākiem/Resursi”.

 

Atgriezties