Emocionālā labsajūta ģimenē

12. aprīlī ZRKAC organizētā semināru cikla ”Ģimene kā emocionālās stabilitātes resurss pandēmijas laikā” ietvaros aizvadīts noslēdzošais bezmaksas tiešsaistes seminārs „Emocionālā labsajūta ģimenē”. Dalībniekus uzrunāja Inese Lapsiņa, kognitīvi biheiviorālā terapeite, kura rosināja dalībniekus pārdomāt, kas palīdz vai traucē ģimenes emocionālajai stabilitātei.

Mums katram ir savas individuālās emocionālās vajadzības, bet pastāv arī ģimenes emocionālās vajadzības: noteiktība, mainīgums, jēgpilnība, saikne un saskaņotība, izaugsme.

Svarīgs ir atbalsts un iedrošinājums, kas ikdienā palīdz uzturēt savstarpējo saikni. Tāpēc svarīgi izteikt komplimentus un uzslavas, sniegt pozitīvu atgriezenisko saiti arī par it kā pašsaprotamām lietām.

Nevienās attiecības neiztikt bez sarežģījumiem. Ja mums kaut kas nepatīk otra rīcībā, mēdzam uz to norādīt, izsakot kritiku. Svarīgi to izdarīt tā, lai neapvainotu otru, bet tanī pat laikā liktu otram sadzirdēt un atrisināt radušos situāciju.

Kā izteikt konstruktīvu kritiku?

  • Fokuss nevis uz personu, bet uz  uzvedību, rezultātu, procesu.
  • Skaidri un precīzi izteikta problēma.
  • Proporcija 2 (negatīvi komentāri) un 8 (pozitīvi komentāri): izsakot kritiku, norādīt uz divām negatīvām un astoņām pozitīvām lietām. Piemēram, situācijā, kad bērns ir pieslēdzies Zoom stundai, bet neseko līdzi notiekošajam, mamma varētu teikt: “Es priecājos, ka tu esi laikus piecēlies, saklājis savu gultu, pats pagatavojis sev brokastis, nomazgājies, apģērbies, sakārtojis galdu, ieslēdzis datoru, pieslēdzies Zoom stundai. Mani neapmierina tas, ka šobrīd tu neklausies, ko saka skolotājs, un telefonā spēlē spēlītes.”
  • Izmantot “Sviestmaizes” principu – komplimentsàkritikaàrisinājums. Iepriekš pieminētajā situācijā šo principu varētu pielietot sekojoši. Tēvs norādītu: “Es priecājos, ka tu pats esi pieslēdzies Zoom stundai, bet man nepatīk, ka tu šobrīd krāso komiksu. Lūdzu, noliec to un pievērsies mācībām. Kad stunda beigsies, varēsi turpināt krāsot.”

Lai ģimenē valdītu emocionāla labsajūta, ir jāspēj rast līdzsvaru starp laiku un enerģiju, ko veltām saviem tuvajiem – bērniem, partnerim, laiku, ko pavadām kopā ar citiem cilvēkiem, un laiku, ko veltām tikai un vienīgi sev.

Ir jāspēj kontrolēt savas emocijas un jāzina, kādas pašpalīdzības tehnikas izmantot, lai risinātu konfliktus, konstruktīvi izteiktu kritiku, sniegtu pozitīvu novērtējumu un uzslavas saviem vistuvākajiem cilvēkiem.

Seminārs tika organizēts projekta “Veselības veicināšana Jelgavā” (Nr. 9.2.4.2/16/I/085) ietvaros.

Atgriezties