Izzina vidi eksperimentējot
Publicēts: Otrdien, 2018. gada 20. februārī 17:33

2018. gada 13. februārī  Zemgales reģiona kompetenču attīstības centrā notika ikgadējais Jauno vides pētnieku forums „Skolēni eksperimentē”. Šogad forumā piedalījās 35 skolēni ar 26 eksperimentiem. Skolēni tika vērtēti divās klašu grupās – 1.– 5. klase un 6.– 9. klase.

Konkursa mērķis ir sekmēt izpratni par vidi un tās problēmām, tādējādi rosinot skolēnu interesi par dabas procesu pētīšanu, labvēlīgas attieksmes saglabāšanu pret vidi, veicinot pētniecisko prasmju attīstīšanu. Tas arī aktivizē un pasplašina vides izglītības darbu mācību iestādēs.

Mazāko klašu skolēni izvēlējušies izpētīt, kāpēc kokiem krāsojas lapas, noskaidrojuši, kā mazgāšanas līdzekļi ietekmē ūdensputnu peldspēju. Konkursa dalībnieki darbojās arī praktiski, pagatavojot keksus mājas apstākļos un salīdzinot tos ar veikalā nopērkamajiem, kā arī izzinot, kā pagatavot skrubi mājas apstākļos.

Pirmo vietu ieguva Linards Straume no Jelgavas 3. sākumskolas ar darbu “Augu sacensības”, kur viņš pētīja, kādu ietekmi uz augiem atstāj vide, kurā tas atrodas. Otrajā vietā bija divi darbi – “Mazgāšanas līdzekļu ietekme uz ūdensputnu peldētspēju” un “Kāpēc kokiem krāsojas lapas?”. Pirmo izstrādāja Ance Špele no Jelgavas 4. sākumskolas 4. klases, savukārt otro - trīs skolnieces no Jelgavas 6. vidusskolas: Valērija Gutaroviča, Valērija Osipova, Marija Risa. Trešajā vietā vienlīdz labu sniegumu apliecināja Martins Bergšteins no Jelgavas 3. sākumskolas 4. klases, Pāvels Baks no Jelgavas 6. vidusskolas 4. klases, Alisa Panarada un Anastasija Grigorjeva no Jelgavas 6. vidusskolas, kā arī Jelgavas 5. vidusskolas skolēni Lada Smirnova, Demjans Smirnovs un Voladars Smirnovs.

7. – 9. klašu audzēkņu izvēlētās tēmas bija saistītas ar augiem, pētot, piemēram, tomātu diedzēšanu dažādās augsnēs, etilēna daudzumu augļos un to ietekmi uz nogatavošanos. Tēmas caurvija ar ekoloģiju un vidi saistīti jautājumi. Aktuāla bija arī “zaļā” domāšana (piemēram, darbā, kurā tika skatīts, kā var piešķirt jaunu dzīvi vecajām spuldzēm) un veselīgs dzīvesveids kā domājot par ēdiena saglabāšanas tehnoloģijām. Daudzos darbos ir veikti arī dažādi mērījumi, piemēram, astotās klases skolniece ir pētījusi mēness fāžu ietekmi uz trokšņu līmeni skolas gaiteņos.

Pirmajā vietā ierinodojās divi darbi – „Augu tigmonastija: vai ir vērts tos aiztikt bez vajadzības“ un “Augstuma noteikšana”. Augu tigmonastiju pētījuma rezultāti, ko veica Katrīna Borisova no Jelgavas 6. vidusskolas 6. klases, liecina, ka, bez vajadzības aiztiekot augus, tiem sāk dzeltēt lapas un rezultātā augs pat var aiziet bojā. Jelgavas 1. internātpamatskolas – attīstības centra 9. klases skolnieki Laura Prazdnicāne un Adrians Kuzņecovs darbu par koku augstuma noteikšanu veica kopīgi, kas bija gana aizraujoši un interesanti. Skolēni koku augstuma noteikšanas mērījumus veica netradicionālā veidā – ar spoguļa palīdzību, sprīža, u.c. metodēm, kas bija gana precīzas. Žūrija rekomendēja ar pētījumu iepazīstināt citu skolu skolēnus. Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas 9. klases skolniece Simona Miezīte ar darbu “Pelējuma sēņu augšana un izplatīšanās uz maizes” ieguva otro vietu, tāpat arī Jelgavas 1. internātpamatskolas – attīstības centra 6. klases skolnieki Darians Galāņins un Ralfs Galāņins ar darbu “Termosi”. Viņi paši no plastmasas pudelēm bija izgatavojuši piecu veidu termosus, lai noskaidrotu, kāda veida materiāls visilgāk palīdz uzturēt siltumu. “Ēdiena saglabāšanas tehnoloģijas” (Emīlija Ulrika Auziņa un Karolīna Auziņa no Jelgavas 5. vidusskolas) ieguva trešo vietu. Meiteņu galvenais secinājums – maksimāli jācenšas ēst sezonālos produktus, jo izmantots mazāk ķīmisku vielu to saglabāšanai nekā laika periodā, kad tie nav dabiski pieejami. Arī Rūdolfam Fišeram no Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas 9. klases ar darbu „Ūdens filtrācija caur dažādām augsnēm“ trešā vieta. Pētot dažādus augsnes paraugus – smilti, granti, mālu - Rūdolfs secināja, kuros ūdens izfiltrējas ātrāk, kuros –lēnāk.

Galerija

Jauno vides pētnieku forums „Skolēni eksperimentē!”
Atgriezties